​
TOINEN VUOSIKURSSI
​
Toinen opiskeluvuosi on ollut työntäyteinen mutta erittäin opettavainen ja mielenkiintoinen. Verrattuna ensimmäiseen vuoteen, käytännön harjoituksia ja vierailuja on ollut jo enemmän, ja opinnot ovat syventyneet kohti yhä kliinisempiä aiheita.
Syksy kului tiiviisti fysiologian ja anatomian parissa. Anatomian osalta opintoihin sisältyi esimerkiksi hermoston sekä verenkiertoelinten yksityiskohtaista tarkastelua. Fysiologiassa puolestaan opiskeltiin näiden järjestelmien toimintaa, mikä auttoi ymmärtämään, miten elimistö toimii kokonaisuutena. Lisäksi käsittelimme ruoansulatusta, hengityselimistöä sekä munuaisten toimintaa, mikä teki opinnoista kokonaisvaltaisia ja käytännönläheisiä.
Immunologia oli yksi syksyn vaativimmista kursseista, mutta samalla se oli erittäin palkitseva. Ryhmätöiden parissa kului monia iltoja ja pääsimmekin tekemään kaikki kaikkien kanssa töitä sekä tekemään myös yksilö esitelmiä. Syksyllä pääsimme myös analysoimaan epidemiologiassa tautien leviämistä Excelin avulla ja oppimaan epidemiologiasta tieteenalana. Syksy oli hyvin vaativa, mutta myös palkitseva tenttien ja ryhmätöiden takia!
Kevätlukukauden suurimpia kursseja oli patofysiologia, jossa keskityimme kehon poikkeaviin tiloihin ja sairauksiin. Tämä kurssi oli ensimmäinen iso askel kohti kliinistä työtä, ja sen aikana opimme muun muassa tulehdusreaktioista sekä syövän kehityksestä. Myös patologinen morfologia oli keskeinen kurssi, jonka aikana pääsimme mikroskoopin äärelle tutkimaan kudosnäytteitä ja kasvaimia. Tuotantoeläinten ruokinnassa perehdyimme eri rehuihin ja ruokintamenetelmiin sekä miten voimme estää tauteja ruokinnan avulla. Tämä kurssi vei ison osan ajastamme keväällä, kun pääsimme tekemään ruokinta taulukoita sekä oppimaan aiheesta luennoilla.
Kevään opintoihin kuului myös toksikologia, hygienia ja virologia. Hygienian kurssi tarjosi arvokasta kokemusta vierailujen muodossa, kun pääsimme käymään esimerkiksi kanalassa ja navetassa. Toinen opiskeluvuosi toi mukanaan paljon uutta tietoa ja käytännön harjoittelua, mikä valmisti meitä tulevaan työharjoitteluun maatilalla, joka suoritetaan kesällä navetassa tai muussa tuotantoeläinten parissa toimivassa ympäristössä.
Vaikka toisen vuoden opinnot olivat vaativia, tuntui opiskelu sujuvammalta kuin ensimmäisenä vuonna. Yliopisto ja paikat olivat jo tuttuja, ja rutiinien löytäminen helpotti huomattavasti arkea. Vaikka koulutyö vei paljon aikaa, jäi silti tilaa myös vapaa-ajalle ja opiskelijaelämälle – toinen vuosi toi mukanaan niin oppimista kuin uusia ystävyyssuhteita ja unohtumattomia kokemuksia!
-Vilma, 2024